In gesprek met de locatiemanager
Florence wil namelijk niet dat u met uw ideeën, opmerkingen of klachten blijft rondlopen. Samen maken we de zorg voor u of uw naaste tenslotte beter. Deze klachtenregeling geeft informatie over de klachtenafhandeling bij Florence.
- Als u in gesprek wilt over onze zorg of ondersteuning, dan doet u dat in eerste instantie met de locatiemanager of teamleider services van de locatie waar u of uw naaste woont of tijdelijk verblijft.
- Als u wilt, dan kan de cliëntondersteuner, de cliëntenvertrouwenspersoon Wet zorg en dwang of de vertrouwenspersoon Wet verplichte ggz bij dit gesprek aanwezig zijn.
Voor de meeste mensen is een gesprek met de manager van de locatie voldoende. Eventuele problemen worden opgelost en ideeën opgepakt.
Klachtenfunctionaris als volgende stap
Komt u er onverhoopt toch niet uit met de manager van de locatie, dan kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Zij treedt op als bemiddelaar tussen u en Florence.
- Als u wilt kan de cliëntondersteuner, de cliëntenvertrouwenspersoon Wet zorg en dwang of de vertrouwenspersoon Wet verplichte ggz u hierbij ondersteunen.
- U bereikt de klachtenfunctionaris via klachtenfunctionaris@florence.nl. In bijna alle gevallen worden klachten met bemiddeling van de klachtenfunctionaris opgelost.
Officiële klacht bij raad van bestuur
In uitzonderlijke gevallen kan het zijn, dat u na ook na gesprekken met de manager of de klachtenfunctionaris toch nog niet tevreden bent. U kunt dan besluiten uw onvrede kenbaar te maken bij de raad van bestuur van Florence.
- De raad van bestuur beoordeelt of de klacht in behandeling wordt genomen.
- Als de raad van bestuur uw klacht niet in behandeling neemt, kunt u uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Zorg, de Klachtencommissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ) of de Klachtencommissie Wvggz (Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg). U kunt uw klacht alleen voorleggen als u de stappen zoals hiervoor beschreven, heeft doorlopen.
- U kunt zich hierbij ook weer laten ondersteunen door de cliëntondersteuner, de cliëntenvertrouwenspersoon Wet zorg en dwang of de vertrouwenspersonen Wet verplichte ggz.
Klokkenluidersregeling
Op 24 januari 2023 is de Wet bescherming klokkenluiders aangenomen. Deze wet vervangt de Wet huis voor klokkenluiders.
Iedere organisatie met vijftig werknemers of meer is wettelijk verplicht om een interne meldregeling te hebben, de zogenoemde klokkenluidersregeling. De regeling geeft werknemers ook de mogelijkheid om melding te maken van (dreigende) onregelmatigheden, misstanden en inbreuken op het EU-recht in de organisatie.
Klik hier om de klokkenluidersregeling van Florence te bekijken.